DAYANDIĞI TEMELLER NELERDİR
1.TARİHSEL GELİŞİMİ
Rehberlik esas itibariyle Amerikan toplumlarında doğup
gelişen, şekil kazanan uygulamalı bir bilim dalı olmuştur.
Amerikan toplumuna kaynaklık eden temel ideal felsefe olarak
insana değer vermiştir. Birçok eğitimci, düşünür ve vatandaş
okulların gençleri bütün haklarını daha iyi kullanabilecek birer
psiko-sosyal varlık olarak ve topluma katkıda bulunacak birer
üretici olarak daha iyi yetişmeleri konusuyla yakından ilgilendiler. Bunun sonucu olarak bireysel eğitime çocukların
bio-psiko-sosyal ihtiyaçlarına ve toplumun ihtiyaçlarına dikkat
artmıştır. Okul müfredat programlarının bu ihtiyaçlara göre
hazırlanılmasına karar verilmiştir. Böylece Amerikan okullar
da rehberlik hareketleri doğmuştur. Öğrenciyle birey olarak
ilgilenen rehberlik hareketlerinin bir ürünü olarak psikolojik
danışma doğmuştur. Bir okula ilk defa danışman atanması 1898 yılında olmuştur. Rehberlik hareketinin kurucusu olarak
bilinen Frank Parsons liderliğinde Bostan Meslek Bürosu açılmıştır. Meslek Rehberliği terimi ilk defa Bir Meslek Seçme
adlı kitapta geçmiştir.*1909*
1913 yılında Amerikan Ulusal Meslek Rehberliği Derneği
kurulmuştur. Danışma faaliyetlerinin sistematik bir yardım
mesleği olarak gelişmesinde 2.Dünya Savaşı da önemli rol
oynamıştır.
- ÜLKEMİZDE REHBERLİK ÇALIŞMALARI
ülkemize çağırılan Amerikan eğitimciler yapmıştır. Çeşitli
konferanslar vermişler ve raporlar hazırlamışlar. Ayrıca bu
konuda Amerikaya öğrenciler gönderilmiş. Bu konuda en çok ismi öne çıkan Hasan Tan olmuştur.
İlk kez 1953 ders yılında Gazi Eğitim Enstitüsü, Pedagoji
ve Özel Eğitim bölümünde rehberlik bağımsız bir ders olarak
okutulmuştur.
1955 yılında İstanbul Atatürk Kız Lisesi,1956 Ankara
Deneme Lisesi programları rehberliği esas alacak şekilde hazırlanmıştır.
İstanbul ve İzmirde bugün adı *Rehberlik Araştırma Merkezi yani RAM olan merkezler açılmıştır. Bu gün bütün illerimizde bu merkezler mevcut.
2.REHBERLİĞİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
Her ne kadar rehberlik, pek çok sosyal bilimle ilişki
içinde olsa da, bireyi konu alan bir hizmet alanı olarak psikoloji ile daha sıkı bir ilişki içerisindedir.Rehberliğin
bireye yönelmesinin sebepleri kendine özgülük, kişilik,
ruh sağlığı gelişimi ve benlik gelişimi sayılabilir.
3.REHBERLİGİN SOSYOLOJİK TEMELLERİ
Sosyolojinin ele alıp incelediği pek çok kavram aynı zamanda rehberliğin bireye yönelik hizmetleri için toplumsal temel niteliğindedir. Bu kavramlara konu olan çağdaş problemler bireylerin uyum sağlama, karar verme ve kendi
özünü gerçekleştirmesine engel olan nedenleri ifade etmektir.
bunlar arasında kültür boşluğu, yabancılaşma, kuşak çatışması
ve iş hayatındaki bazı yenilikler gibi sosyal-psikoloji ve sosyolojiye ait kavramlar rehberlik hizmetinin sunulması için
bilinmesi zorunlu konulardır.
4.REHBERLİĞİN FELSEFİ TEMELLERİ
Rehberlik ve psikolojik danışma anlayışı toplumun temel
felsefesinden etkilenir. Çağdaş felsefede öne çıkan bireye yönelik yorumların artması, kültür, insan ve değer arasındaki
çalışmalar ve özellikle pozitivizme yönelik yoğun eleştiriler
eğitim alanına da yayılmıştır. Bu tartışmalar artık bilimin verilerinin dogmatik kanunlar gibi algılanmaması gerektiğini
her bireyin kendi kişilik özellikleri ile değerlendirilmesi ve bunun araştırmalara yansıdığını ortaya koymuştur. Bu insanı
otomat olarak görüp ona göre bir eğitim veren eski anlayışı da yıkmıştır. Ancak, rehberliğin felsefi temeli en açık biçimde
felsefenin bir alt dalı olan eğitim felsefesinde somutlaşmıştır.
Kaynaklar
Psikolojik Danismanlik ve Rehberlik Teori ve Uygulama Prof.Dr.Hasan Tan M.E.B Yay.
Meslek Rehberliği ve Danışmanlığa Giriş,Prof.Dr.Yıldız Ky-uzgun, Nobel Yay.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder